De markt trekt aan. Administratie- en accountantskantoren krijgen het drukker dan ooit. Niet omdat klanten makkelijker worden — maar omdat de vraag stijgt en de druk toeneemt.

Volgens een recent sectorrapport van ABN AMRO groeit de vraag naar administratieve en accountancydiensten ook in 2025 stevig door:
”Onder meer door de vergrijzing van ondernemers en de toenemende regeldruk” aldus de bank. (Bron)

Accountantssector groeit ook in 2025

Goed nieuws, zou je zeggen.
Maar alleen als jouw kantoor het aankan.

Veel administratiekantoren draaien nu al op volle toeren. Herkenbaar? Denk aan dit soort situaties:

  • Personeel is schaars
  • Btw-maanden zorgen telkens opnieuw voor stress
  • Teams raken overbelast
  • En klanten blijven hangen in losse bonnen, mails, slechte communicatie en achterstallige documenten

De sector groeit – maar groei jij mee, of raak je achterop?
Het verschil zit niet in harder werken, maar in slimmer samenwerken. Met je klanten én met de juiste tools.

Het verhaal van een modern administratiekantoor

Marc runt een administratiekantoor in Utrecht met zo’n 250 klanten – veel zzp’ers, een aantal bv’s.
Elke btw-maand kwam dezelfde chaos terug: bonnetjes die ontbraken, klanten die “nog even” een factuur moesten opzoeken en e-mails die bleven liggen.

Zijn team draaide structureel overuren. Deadlines werden nét gehaald, maar het kostte energie – en motivatie. Marc zag dat hij zijn mensen aan het uitputten was. En dat zijn klanten ondertussen ontevreden raakten.

“We waren continu brandjes aan het blussen. Ik wilde rust in het proces, en grip op de communicatie.”

Hij besloot het anders te doen.


Slimmer werken met Asperion

Marc stapte over op Asperion – boekhoudsoftware die speciaal is ontwikkeld voor samenwerking tussen administratiekantoren en hun klanten.

Direct inzicht met automatische bankkoppelingen

Met Asperion voor koppelde Marc al zijn klanten hun bankrekening aan de administratie. Geen gedoe meer met losse MT940-bestanden. Dankzij de automatische bankkoppelingen met alle Nederlandse banken, ziet het systeem zelf welke mutaties nog een bon of factuur missen. In plaats van handmatig speurwerk, krijgt zijn team een helder overzicht van alle vraagposten.

Voorheen duurde het soms dagen om ontbrekende documenten boven water te krijgen. Nu vraag ik ze direct met Asperion op – vaak dezelfde dag nog” vertelt Marc.

Zo pakt Marc één van de grootste uitdagingen aan die ABN AMRO benoemt in het rapport: De hoge werkdruk door vergrijzing en structureel tekort op de arbeidsmarkt.

Eenvoudig communiceren met klanten

Ook de klanten van Marc werken nu actiever mee. Met de Mobiele App van Asperion zijn zij meer betrokken bij hun administratie.
Ze krijgen direct meldingen wanneer er iets mist, kunnen reageren op vraagposten, bonnen uploaden, chatten met hun boekhouder en zelfs hun btw-aangifte betalen – allemaal gewoon vanaf hun mobiel.

Zoals de ABN AMRO stelt:

“De digitalisering van administratieve processen is essentieel om groei aan te kunnen zonder exponentieel meer personeel aan te nemen.”

Dat effect ziet Marc nu terug:
Zijn team bedient méér klanten, met dezelfde mensen – omdat de communicatie sneller, strakker en overzichtelijker is geworden.

Minder piekbelasting, betere service

Waar voorheen de btw-maanden stress veroorzaakten, zijn die nu grotendeels ‘business as usual’. Vraagposten worden continu opgelost – niet meer pas aan het eind van de rit.
Daardoor blijven de btw-aangiftes beheersbaar en kunnen klanten sneller worden geholpen.

Het resultaat? Meer rust intern, snellere oplevering én hogere klanttevredenheid.
En een reputatie als kantoor dat grip heeft – ook als het druk is.

Groei zonder stress

De cijfers liegen niet. De sector groeit – en zoals ABN AMRO aangeeft, is er volop ruimte voor kantoren die digitalisering en samenwerking centraal stellen.

Asperion biedt daarvoor de tools. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Automatische bankkoppelingen
  • Realtime inzicht in openstaande mutaties
  • Automatische factuurherkenning met OCR
  • Snelle communicatie via de app
  • Directe samenwerking met klanten
  • Gestroomlijnde btw-processen

Wil jij als kantoor groeien zonder kopzorgen? Ontdek hoe Asperion de 'stop-en-go' uitdagingen van administratiekantoren oplost:
asperion.nl/hoe-asperion-stop-en-go-uitdagingen-voor-administratiekantoren-oplost

Tot slot: Tijd om te kiezen

Het verhaal van Marc is geen uitzondering. Steeds meer kantoren stappen over op tools zoals Asperion om de werkdruk te verlagen en klanten beter te bedienen.

De sector groeit. De vraag stijgt. Jij bepaalt of je meesurft op die golf – of achterblijft.

Lees hoe je als kantoor de winst kunt vertienvoudigen

Maak vandaag nog de stap naar slimmer samenwerken.
Download de whitepaper en ontdek wat jij kunt besparen aan tijd, stress en overuren.
https://www.asperion.nl/accountants/whitepaper-vertienvoudig-je-winst/
Gun jezelf en je team die rust. Begin vandaag.

Share This Story, Choose Your Platform!

Diensten aanbieden zonder zorgen!

Jij wil een stabiele betrouwbare dienstverlener zijn voor jouw klanten.

Dat kan alleen als je kan vertrouwen op jouw boekhoudpakket
én je leverancier als een echte business partner.

Wil je weten hoe jij dat kan bereiken door met Asperion te werken?