Blog

Home » Blog
14 05, 2020

Aanpassingen in de bunq koppeling

mei 14th, 2020|Tags: |

Bunq heeft een nieuwe manier geïntroduceerd om een koppeling te maken met je boekhouding. De huidige connect’-koppeling komt binnenkort te vervallen. Hiervoor in de plaats is er een ‘oauth verbinding gekomen. Het is van belang, als je de automatische mutaties wilt blijven ontvangen over te stappen op deze nieuwe methode.

Overstappen is eenvoudig via onderstaande instructie.

Stap 1 : Verbreek de huidige connect – koppeling:

– Open de bunq app en ga naar je zakelijke rekening.
– Ga naar Instellingen -> Connect.
– Verbreek de verbinding.

Stap 2 : Maak een nieuwe oauth verbinding

– Open Asperion applicatie (https://login.asperion.nl/)
– Ga naar: Setup-Wizard -> Bankieren -> Bankkoppeling
– Open de tab: “bunq” en klik op de knop: “Koppeling bunq maken
– Er wordt een nieuw scherm geopend met een QR-code.
– Scan de code met de bunq app en selecteer je zakelijke rekeningen die je wilt koppelen.
– Bevestig de koppeling en je wordt teruggestuurd naar Asperion.

De koppeling is nu klaar!

24 04, 2020

Verhuisbedrijven tillen minder zwaar aan de boekhouding met de SoftMoving integratie

april 24th, 2020|Tags: |

Verhuisbedrijven hebben nu een ideale combinatie tot hun beschikking: met de API integratie tussen SoftMoving en Asperion is het gehele bedrijfsproces nu te automatiseren.

SoftMoving is ontwikkeld om verhuisbedrijven efficiënter te maken vanaf het begin van het proces. Met de integratie tussen de Online Boekhoudsoftware van Asperion is de cirkel rond. Werkbonnen uit de SoftMoving applicatie worden omgezet in facturen in Asperion.

API Integratie Asperion en SoftMoving
API integratie SoftMoving en Asperion

Voor meer informatie over de koppeling:
https://www.asperion.nl/partners/softmoving

Over SoftMoving

De SoftMoving software biedt je verhuisbedrijf een op maat gemaakte SaaS oplossing: van aanvraag tot verhuizing en inzicht, van werkbon tot geautomatiseerde e-mail naar de klant en alles daartussen. Voor de zakelijke en particuliere verhuizingen. Het gehele proces in één omgeving altijd volledig up-to-date.

Over Asperion

Asperion biedt méér dan Online Boekhouden. Door de directe koppelingen met andere software pakketten maakt Asperion ondernemen makkelijker. Nog geen Asperion Online Boekhoudpakket? Probeer 30 dagen gratis.

24 04, 2020

Betalingen aan leveranciers met een G-Rekening nu automatisch gesplitst.

april 24th, 2020|

Ondernemers die gebruik maken van uitzendkrachten of andere vormen van ingehuurd personeel hebben vaak te maken met een G-Rekening. De ontvangen facturen voor de inhuur van personeel moeten veelal worden voldaan op 2 verschillende rekeningen.
Een percentage van het factuurbedrag moet dan naar de G-rekening worden overgemaakt.

Asperion heeft voor deze ondernemers nu een handigheid toegevoegd, waardoor het uitsplitsen van deze betaling automatisch gebeurt en de bedragen opgesplitst worden aangeboden in de betaalbatch aan de bank.

Meer informatie hoe de G-rekening werkt bij leveranciers in Asperion? Deze staat beschreven in de online-help: Werken met de G-rekening voor crediteuren

Maakt u zelf gebruik van een G-rekening en moet dit op de factuur worden weergegeven aan uw klanten, dan is dit uiteraard ook mogelijk.
Lees hierover in de online help: Werken met de G-rekening voor debiteuren

G-rekening bij uw leveranciers

Wat is een G-Rekening?

Een G-rekening is een geblokkeerde rekening die alleen bestemd is voor het doen van betalingen aan de Belastingdienst of onderaannemer. Er kunnen bedragen naar worden overgeschreven door derden.

Het percentage wat naar een G-rekening overgemaakt spreken uitlener/doorlener en inlener af.

Als er personeel wordt ingeleend of doorgeleend op de Nederlandse markt, dan gaat de inleners-aansprakelijkheid een rol spelen. Dit is het risico voor loonheffingen (loonbelasting, premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage op grond van de Zorgverzekeringswet) en BTW die een uitlener dient af te dragen aan de Belastingdienst. De inlener van het personeel kan voor het uitblijven van deze betalingen aansprakelijk worden gesteld. Door deze bedragen over te maken naar een G-rekening wordt de verschuldigde afdracht veilig gesteld.

Gedetailleerde informatie over deze wet- en regelgeving kunt u vinden op de site van de Belastingdienst.

26 03, 2020

Accountants die klaar zijn voor de toekomst investeren in slimme boekhoudsoftware

maart 26th, 2020|Tags: , , , |

Met slimme boekhoudsoftware kan er veel efficiënter worden gewerkt. Het gebruik ervan wordt echter nog vaak gezien als een extra kostenpost. Maar is dit wel zo? Of is het een investering in de toekomst?

Met slimme online boekhoudsoftware bespaart u tijd, kunt u uw cliënten meer betrekken bij het proces en is het mogelijk om uw rol van “accountant” uit te laten groeien tot “winstadviseur”.

Wilt u weten hoe u slimme software kunt inzetten en deze voor ú te laten werken?
Hieronder zijn enkele tips die u in staat stellen de volgende stap te maken en te investeren in de toekomst van accountancy.

Investeren in slimme software

Tip 1: Van schoenendoos naar digitaal verzenden

De tijd van de ouderwetse schoenendoos is voorbij en boekstukken kunnen digitaal worden aangeleverd! Door middel van een mobiele app of een e-mailadres gekoppeld aan de boekhouding kunnen boekstukken eenvoudig direct in de administratie worden gezet. Dat scheelt u veel tijd met het uploaden en uitzoeken ervan!
Ook kunnen inkoopfacturen steeds vaker elektronisch worden ontvangen in het standaard UBL-formaat en kunnen verkoopfacturen met dit bestand worden verstuurd.

Tip 2: Leer uw cliënten meewerken

Betrek uw cliënten bij de administratie en leer ze hoe ze zelf taken kunnen uitvoeren in hun eigen administratie.
Cliënten kunnen bijvoorbeeld eenvoudig zelf direct vanuit het boekhoudpakket verkoopfacturen maken en versturen. Laat cliënten daarnaast inkoopfacturen en bonnen zelf scannen of versturen aan hun administratie.

Met een modern boekhoudpakket kunnen gebruikers zelfs zonder enige kennis van of ervaring met boekhouden zelf inkoopfacturen en bonnen registreren of laten verwerken m.b.v. de scan -en herkenfunctie (OCR).
Asperion heeft producten voor elke vorm van samenwerking met uw cliënt. Afhankelijk van wat uw cliënt wil of kan doen in de administratie, kan de Accountancy Desk van Asperion u adviseren en helpen met inrichten.

Als klanten zelf het simpele invoer werk van u overnemen, kunt u de tijd die dit bespaart anders gebruiken om bijvoorbeeld méér klanten te bedienen en intensiever te begeleiden.

Tip 3: Stap voor stap

Probeer niet in een keer al uw cliënten naar de nieuwe werkwijze om te zetten, een goede eerste begeleiding kost tijd en maak van te voren een selectie van uw cliënten, die dit snel kunnen oppakken. Maak duidelijk welke voordelen dit voor hen biedt: inzage in omzet en kosten en werken met cijfers die up to date zijn.

Ook binnen uw organisatie zal er nog het een en ander moeten veranderen. Leer eerst zelf omgaan met de nieuwe software mogelijkheden en maak ook de overige collega's enthousiast. Gebruik de eerste cliënten als een leer traject, gebruik de opgedane ervaringen bij de volgende cliënten. Neem ook collega's steeds mee in dit verandertraject. Verdeel de taken en laat ze ervaren hoe de nieuwe rol als adviseur het werk vooral ook leuker maakt.

Asperion biedt een flexibele abonnementen, waarbij de software functies modulair kunnen worden afgenomen. De extra kosten die u maakt en tijdsinvestering in het begintraject worden dan zeker op termijn ruimschoots terugverdiend. Daarnaast verhoogt het de betrokkenheid en tevredenheid van uw cliënten!

Tip 4: Automatiseer zoveel mogelijk handwerk

  1. Activeer automatische bankkoppelingen met de administratie.
    Bankmutaties komen nu automatisch in de boekhouding terecht.
  2. Bankmutaties worden automatisch gematcht met openstaande facturen en bonnen.
  3. Met scan-en-herken (OCR) technologie worden de facturen en bonnetjes automatisch herkend en geboekt: dit geldt doorgaans voor 76% van de facturen en scheelt dus heel veel invoertijd.
  4. Laat facturen en bonnen rechtstreeks in de administratie binnenkomen. Geef leveranciers het e-mailadres van de administratie en laat de cliënt bonnen en facturen direct scannen met de mobiele app.
  5. Laat de btw-aangifte online accorderen door uw cliënten en stuur deze direct vanuit de administratie naar de Belastingdienst en laat cliënten de omzetbelasting direct via iDEAL betalen.

Door zoveel mogelijk handwerk te automatiseren wordt veel tijd bespaard. Tijd die u kunt besteden aan het vinden én aannemen van nieuwe klanten.

Tip 5: Plan vaste contactmomenten met je cliënt

Door op vaste tijden contact te hebben met uw cliënten, voelen zij zich veel meer betrokken bij de administratie. Deel de resultaten tot nu toe en geef advies.

Er is nu ook druk ontstaan bij de cliënt om de boekstukken tijdig aan te leveren.
Dit bevordert het inzicht in de administratie en scheelt veel uitzoekwerk achteraf.
Maak duidelijke afspraken wat de cliënt doet en welke werkzaamheden u zelf doet voor de cliënt en wanneer.

Deze werkwijze maakt een ander verdienmodel mogelijk. Spreek bijvoorbeeld een maandelijks tarief af voor uw diensten. Cliënten willen steeds minder betalen voor invoerwerk, terwijl ze voor goed advies wel willen betalen. Uw rol verandert en met een up-to-date administratie kan de focus nu echt gericht worden op advisering van de cliënt. Met goed advies voelt een cliënt zich beter geholpen en zal dit bijdragen tot een langdurige relatie.

Tip 6: Meet de besparing

Aan het gebruik van slimme online software zijn kosten verbonden. Maar als die software meteen méér besparing oplevert dan dat deze kost, dan zou het gebruik ervan een logische stap zijn. Een eenvoudige manier om besparingen te meten doet u aan de hand van de hoeveelheid tijd die u per maand aan een cliënt besteedt: met de tarieven van tegenwoordig kunnen de maandelijkse softwarekosten al terugverdiend worden als u per maand een kwartier minder tijd aan een cliënt hoeft te besteden. Bespaart u méér tijd? Dan is dat pure winst!

Investeren in boekhoudsoftware
Accountants die klaar zijn voor de toekomst, investeren in slimme boekhoudsoftware

Vrijblijvend een toekomst check?

Asperion biedt een all-in-one oplossing met de nieuwste technologieën voor de accountancy, zodat u de eerste belangrijke stap naar “winstadviseur” kunt maken!

De Accountancy Desk van Asperion helpt accountants met de transitie naar de toekomst. Met een online toekomst check, brengen we in kaart waar u efficiency kunt behalen en de mogelijkheden voor uw kantoor laten zien.

Heeft u vragen of wilt u vrijblijvend een demo van onze oplossingen voor de toekomst van accountancy? Stuur een e-mail aan: accountancydesk@asperion.nl

19 03, 2020

Het coronavirus en onze dienstverlening

maart 19th, 2020|Tags: , |

Geachte relatie,

We zien hoe maatregelen en gevolgen van het coronavirus onze samenleving beïnvloeden Het coronavirus heeft Nederland inmiddels stevig in haar greep.
Van de regering en het RIVM heeft het Nederlandse bedrijfsleven nieuwe richtlijnen gekregen, wat zowel ons als u als ondernemer raakt.

Op Asperion kunt u blijven rekenen

De juiste tools om uw onderneming te sturen zijn in de huidige situatie belangrijker dan ooit en onze software speelt daarin een sleutelrol.
Onze dienstverlening blijft ongewijzigd doorgaan ondanks de maatregelen i.v.m. het coronavirus.

Wel hebben we er voor gezorgd dat al onze medewerkers voortaan vanuit huis werken om geen risico te nemen met hun gezondheid en om hen in staat te stellen hun schoolgaande kinderen op te kunnen vangen. Alle medewerkers beschikken over de technische mogelijkheden om hun werk vanuit huis te kunnen blijven doen, zodat de kwaliteit van onze dienstverlening, ook tijdens de coronavirus crisis, er niet of nauwelijks onder hoeft te lijden.

We hebben wel het verzoek aan u om uw vragen zo veel mogelijk per e-mail te stellen (helpdesk@asperion.nl) omdat dit de correcte en tijdige beantwoording ervan ten goede zal komen.

Eventuele trainingen en bezoek afspraken kunnen voorlopig uiteraard niet doorgaan. We zullen nieuwe afspraken voorstellen zodra duidelijk wordt dat dit verantwoord lijkt en toegestaan is van overheidswege.

Wat betekent dit voor U?

De overheids maatregelen tegen de verdere verspreiding van het coronavirus zullen ook impact hebben op u als ondernemer. Uiteraard vinden we de situatie erg vervelend, maar we proberen binnen onze mogelijkheden er alles aan te doen om u zo goed mogelijk te blijven helpen en waar mogelijk mee te denken met het oplossen van moeilijke situaties.

Wellicht zullen uw medewerkers ook vanuit huis gaan werken en zouden uw klanten ook in de problemen kunnen komen. We hebben een aantal tips verzameld, die u wellicht behulpzaam kunnen zijn. Deze tips vindt u op deze pagina.

Bij voorbaat danken we u voor uw medewerking en begrip, als zaken in deze tijd wat anders lopen dan u van ons gewend bent.

Asperion Customer Support

19 03, 2020

Tips voor vanuit huis werkende Asperion gebruikers

maart 19th, 2020|Tags: , , |

Tips voor vanuit huis werkende Asperion gebruikers

Tips voor thuiswerkende medewerkers van Accountants- en Administratie kantoren

Waar moet je op letten ?

  1. Maak goede afspraken over gewijzigde interne processen en procedures.
  2. Maak afspraken over de tijden waarop iemand beschikbaar c.q. bereikbaar is.
  3. Gebruik bij voorkeur alleen een laptop van de zaak.
  4. Houd de virus- en malware scanner van uw PC thuis ook up to date.
  5. Maak gebruik van de 2-way-factor authenticatie optie.
  6. Indien mogelijk, dwing het gebruik af van een Virtual Private Network (VPN) naar het bedrijfsnetwerk.
  7. Spreek af waar bepaalde bestanden opgeslagen mogen worden (het elektronisch dossier bijv.).

Tips voor MKB en ZZP gebruikers

Gebruik uw administratie nu meer dan ooit om uw omzet en kosten goed in de gaten te houden:

  1. Van wie krijgt u nog geld en zouden deze debiteuren nu (nog) kunnen betalen?
  2. Maak afspraken met debiteuren die nu niet kunnen betalen over een betalingsregeling.
  3. Houd uw kosten goed in de gaten: welke kosten zijn niet strikt noodzakelijk de komende maanden en kunt u wellicht beperken.
  4. Indien nodig, spreek met leveranciers van kosten die strikt noodzakelijk zijn, een betalingsregeling af.
  5. Bekijk of u in aanmerking komt voor tegemoetkomingen uit het steunpakket van de overheid en administreer nauwkeurig i.v.m de mogelijk vereiste latere bewijsvoering. Uw adviseur kan u daarbij goed adviseren.
  6. Werken er medewerkers vanuit huis, maak hiermee dan duidelijke afspraken en verplicht bijvoorbeeld het gebruik van de 2-way-factor authenticatie.

12 03, 2020

Ondernemers betalen eenvoudig hun omzetbelasting direct via iDEAL

maart 12th, 2020|Tags: , , , |

Ondernemers betalen eenvoudig hun omzetbelasting direct via iDEAL

Veel ondernemers herkennen dit verhaal wel na het doen van aangifte: €50,- boete! Omdat er een verkeerd bedrag is overgemaakt of te laat is betaald. Een paar euro te weinig door een type foutje of omdat het 16-cijferige betalingskenmerk verkeerd is overgenomen. Erg frustrerend natuurlijk!

Dit wordt natuurlijk niet met opzet gedaan. De fiscus hanteert een minimaal een boete van €50,-! Door een vergissing met soms maar een paar euro verschil is dit natuurlijk extra zuur.

In samenwerking met de Belastingdienst heeft Asperion hiervoor een oplossing gebouwd door in de aangifte functie, direct vanuit het boekhoudpakket een iDEAL betaaloptie toe te voegen. Het verschuldigde bedrag kun je via deze optie direct overmaken aan de fiscus.

Het juiste bedrag én het betalingskenmerk zijn direct voor-ingevuld en typefouten behoren dus tot het verleden. Ook als je het bedrag op de laatste dag overmaakt, ben je nog altijd op tijd met de betaling. Het moment van de iDEAL transactie is namelijk hiervoor bepalend.

Betaal je aangifte omzetbelasting direct via iDEAL
Boekhouden, Belastingaangifte en Betalen met iDEAL

Asperion was het eerste boekhoudpakket die dit mogelijk maakte en probeert met dergelijke ontwikkelingen het voor de ondernemer zo eenvoudig mogelijk te maken.
Kortom, een boekhoudpakket dat écht helpt.

‘De integratie van boekhouden, aangifte doen én betalen is overzichtelijk, duidelijk en gebruikersvriendelijk ’

Ga gemakkelijker om met je boekhouding en regel in één moeite door je BTW-aangifte en de betaling via iDEAL. Meer weten over de iDEAL koppeling en hoe je deze kunt gebruiken? Lees meer…

Asperion biedt méér dan Online Boekhouden. Door integraties zoals deze directe iDEAL aansluiting met de Belastingdienst maakt Asperion het ondernemers makkelijker.
Nog geen Asperion Online Boekhoudpakket? Probeer 30 dagen gratis.

10 03, 2020

Accountant efficiënter met koppeling boekhouding en rapportage software

maart 10th, 2020|Tags: , , |

Accountant efficiënter met koppeling boekhouding en rapportage software

Met de vernieuwde koppeling kun je als accountants- of administratiekantoor nu veel efficiënter werken. Deze tijd vraagt om meer handige en slimme integraties en dit is precies wat we nu bieden met deze koppeling tussen boekhouding en rapportagetool.

Al reeds 10-jaar is er een mogelijkheid om de gegevens vanuit Asperion in te lezen in de rapportage software van Speedbooks. Echter is er sinds 2010 veel veranderd. Zowel de online boekhoudsoftware van Asperion als de rapportage mogelijkheden in Speedbooks zijn flink uitgebreid. Zo ook de mogelijkheden tot een directe integratie van deze twee pakketten.

Voorheen was het mogelijk om een data export te maken uit Asperion en deze vervolgens te importeren in Speedbooks. Al met al nogal omslachtig en tijdrovend, terwijl beide software leveranciers zich focussen op het efficiënter inrichten van de werkprocessen in de accountancy sector.

API Koppeling Asperion en Speedbooks
Directe koppeling tussen Asperion en Speedbooks

Vernieuwde koppeling

Vanaf nu is er een nieuwe koppeling beschikbaar, waarbij direct de gegevens uit de administratie worden gehaald via de nieuwe API van Asperion. Dit maakt de uitwisseling van de gegevens een stuk eenvoudiger, veiliger en bovenal véél efficiënter.

De data vanuit de online boekhouding is nu snel en automatisch beschikbaar, waardoor er met de software van Speedbooks o.a. SBR jaarrekeningen en consolidatieoverzichten kunnen worden gemaakt.

Maakt u reeds gebruik van beide softwarepakketten voor de boekhouding en rapportage? Dan kunt u direct aan de slag. Neem contact op met de helpdesk van Speedbooks voor hulp bij het maken van de directe koppeling met Asperion.

Voordelen van de nieuwe koppeling:
– Efficiënter: volledig automatisch via API koppeling.
– Eenvoudiger: geen down- en uploads meer.
– Veiliger: geen databestanden meer lokaal op de PC.
– Sneller: gegevens wordt automatisch opgehaald.

Gratis proberen
Maakt u nog geen gebruik van deze combinatie? Zowel Asperion als Speedbooks bieden u een volledig gratis proefperiode aan, waarmee u de software geheel vrijblijvend kunt proberen en direct het gemak en de eenvoud kunt ervaren van de nieuwe koppeling.

Meer informatie over de koppeling met Speedbooks…

Asperion biedt méér dan Online Boekhouden. Door de directe koppelingen met andere software pakketten maakt Asperion ondernemen makkelijker.
Nog geen Asperion Online Boekhoudpakket? Probeer 30 dagen gratis.

3 03, 2020

Horecaondernemer klaar met overtypen van kassaomzet in boekhouding

maart 3rd, 2020|Tags: , , |

Horecaondernemer klaar met overtypen van kassaomzet in boekhouding

Nappkin is een compleet kassasysteem gericht op restaurants. Er is nu een directe koppeling tussen de kassa van Nappkin en de online boekhouding van Asperion.

De koppeling tussen Nappkin en Asperion online boekhoudsoftware is ontwikkeld om de gegevens direct te kunnen uitwisselen tussen de verschillende systemen. Hierdoor behoort het overtypen van gegevens tot het verleden. Dit scheelt niet alleen in tijd en kosten maar geeft ook direct een completer inzicht in uw boekhouding.

De samenwerking tussen Nappkin en Asperion loopt via een directe integratie, waardoor iedere ochtend de boekhouding automatisch bijgewerkt wordt met de omzet van de voorgaande dag.

Koppeling horeca kassa Nappkin en Online Boekhouding Asperion
API Integratie tussen kassasysteem Nappkin en Asperion

De Nappkin kassa app draait zowel op iPad en iPhone. Om Nappkin te leren kennen kun je het beste de app downloaden uit de AppStore en een eigen account aanmaken. Er wordt dan automatisch een gratis starter abonnement voor je aangemaakt.

Voor meer informatie over de koppeling kijk op: https://www.asperion.nl/partners/nappkin/

Asperion biedt méér dan Online Boekhouden. Door de directe koppelingen met andere software pakketten maakt Asperion ondernemen makkelijker.
Nog geen Asperion Online Boekhoudpakket? Probeer 30 dagen gratis.

12 02, 2020

Integratie OutSmart en Asperion

februari 12th, 2020|Tags: , , , |

Integratie OutSmart en Asperion

Wanneer je werkt met werkbonnen is het koppelen van Asperion met OutSmart een ideale combinatie.
Hierdoor wordt het eenvoudig om de buitendienstmedewerkers perfect aan te sturen.

Alle informatie die je nodig hebt worden in de beide systemen gesynchroniseerd.
Hierdoor kun je in een oogopslag vinden wat je nodig hebt. De buitendienstmedewerkers kunnen via de OutSmart-App alle benodigde informatie doorgestuurd krijgen.

OutSmart koppelen aan Asperion is vanaf nu mogelijk.

Voordeel van de directe koppeling tussen OutSmart en Asperion is dat veel informatie automatisch wordt uitgewisseld. Hierdoor behoort het overtypen van gegevens tot het verleden.

Profiteer van onder meer de volgende handige functionaliteiten:

  • Synchronisatie van klanten
  • Synchronisatie van artikelen
  • Automatische verwerking van afgeronde werkbonnen naar facturen in Asperion

Voor meer informatie over de koppeling kijk op: https://www.asperion.nl/partners/outsmart/